onsdag 28 maj 2008

Psykologisk raggning - en lektion i kärlek


Häromdagen, när jag la mig för att sova, satte jag på P1 och tänkte att rösterna skulle söva mig. Men programmet var spännande och jag blev klarvaken.

Den kvinnliga reporten hade följt en gäng killar en längre tid. De (killarna) hade läst en bok där de lärt sig den ädla konsten i att ragga brudar. Det var någon slags teknik, som gick ut på att in i minsta detalj lära sig det psyko-sociala spelet som uppstår när två människor möter varandra. En metod för att få många tjejer kort och gått. Man skulle inte bli knäckt av ett nej, utan genast rikta in sig på ett nytt objekt. Målmedvetet sondera baren, dansgolvet, toakön - som en hungrig tiger.

Den ena killen pratade om kärlek som om den vore kemiska substanser. I mina öron lät det som det här spelet mest handlade om att läsa av ett mönster, bemästra det och utnyttja kunskapen på ett fördelaktigt sätt. Hon säger så, då ska jag svar så. Om hon tittar i golvet, ska jag dra ett skämt. Om hon säger att det är varmt och samtidigt rättar till håret, så betyder det...

Nu har jag visserligen varit singel i fyra år, men känns inte detta allt för simpelt. Jag blir galen när man psykologiserar för mycket, och tror att man vet hur saker och ting hänger ihop. Mystik förvandlas till en handbok med praktiska råd och tillvägagångsätt, där jag lär mig hur varje möte kan utnyttjas på ett tillfredställande sätt. (Ett svårt trauma för den postmoderna eran kommer det visa sig.) Att en såndär teknik faktiskt fungerar för vissa, visar hur mycket vi människor anpassar oss efter ett visst bettende och hur mycket vi längtar efter att bli uppmärksammade och älskade.

Jag har själv gått många år i terapi och är överlycklig över all hjälp jag fått för att förstå mig själv och min historia. Men när livet reduceras till biologiska och psykologiska mekanismer blir det plötsligt förutsägbart och distanserat.
Grunden till riktig kärlek är att den inte är beräknande eller planerad. Agape, den gudomliga kärleken, är spontan och utan villkor. Om jag visste hur den uppstod i min kropp skulle den inte vara spontan längre. Vad är hönan och vad är ägget?

Inga kommentarer: