torsdag 22 maj 2008

Födelsedag och ny sjuårsperiod.


I morgon fyller jag 28 år, Jippi. Eller vad säger jag. Det är ganska jobbigt att fylla år. Man ska vara glad och tacksam och bjud på sig, och så ska man ta emot. Kanske är det de som är svårast. Ta emot.

I vilket fall, jag träder in i en ny sjuårsperiod i morgon. Rudolf Steiner, antroposofins grundare, delar i människans liv i sjuårsperioder. Varje period har något specifikt som ska utvecklas. 21-28 handlar bland annat om att bli vuxen, utveckla viljan och låta den känslomässiga visheten växa fram. Perioden 21-28 är mycket en spegling av tonåren fast på en ny, mer ansvars och verklighetsförankrad nivå. De sista åren mellan 26 och 28 har skyddsängeln inte längre samma möjlighet att inverka i ens öde. Det kommer dröja ända till 42 innan jag får tillbaka skyddsängeln i samma utsträckning som innan 28.

Nu börjar allvaret med andra ord. Det är nu jag ska ner i materian och bära oket av att vara människa. Men om man har hittat en riktning i livet, om man vet vart man är på väg, behöver det inte bli så betungande. Ett större lugn kan infinna sig.

Det hoppas jag på. Men spillevinken i mig behöver ju inte helt dö bort, han får gärna fortsätta att piffa upp tillvaron när den blir för allvarlig och grå.


Pax

2 kommentarer:

Charliee sa...

Then my guardian angel is back! Jag har nämligen redan fyllt 42!
:-)
Grattis på födelsedagen.
Kram/Charliee

Anonym sa...

Grattis på födelsedan! Åh, det är därför det blev så tungt runt 28, såntur då har jag bara 4 år kvar tills min ängel kommer tillbaka :) Hoppas du får givande nya sju år!
Kram
/Alexandra
www.balansfokus.se