torsdag 15 maj 2008

Nåd

Två dagar med malande huvudvärk har tagit ner mig i kroppen ordentligt. Igår, efter föreläsningen, gick jag och köpte en pizza, kraschade i soffan och tyckte jävligt synd om mig själv. Jag vet att den förbannade huvudvärken vill säga mig något, för den har varit en återkommande plåga sedan åttaårsåldern.
Jag fick inga svar i natt, men vaknade med ett lätt och klart huvud. Låg kvar och drog mig, tittade i taket. Sen gick jag upp och spelade piano. Egentligen kan jag inte spela, har lärt mig några ackord, resten lekar jag fram. Piano är ett förlåtande instrument, det är lätt att skriva melodier - även en nybörjare kan få det att låta fint. Jag skrev en harmoni som jag blev jävligt nöjd med. Sket i grannarna och spelade den med hårt anslag och fullt tryck.
Är det de här som är Nåd. Att vakna från en mardröm med ett lätt huvud och villigt hjärta. Gåvan som skänks mig utan minsta ansträngning från min egen sida.
Se i nåd till oss.

Inga kommentarer: