måndag 2 juni 2008

Ateist attack


När jag åkte tunnelbana i fredags mötte jag en kusin till mig. Vi hade inte setts på länge och fyllde i några luckor. Jag berättade att jag läste till präst. När han gick av några stationer senare, vände sig en kille mot mig, tittade mig i ögonen och frågade om jag läst Richard Dawkins bok, The God Delusion. Jag berättade att jag kände till den, och visste vad den handlade om. För er som inte vet, så är Dawkins ateisternas främsta språkrör i dessa tider. Han är professor på Oxford och har skrivit böcker om evolution och leder nu en mission som går ut på att ta död på myten om Gud. Han medger att alla kristna och muslimer inte är fundamentalister, men anser att man upprätthåller detta falska, påhittade system genom att fortsätta vara tronde. Alla uppmans alltås att bli ateist.

"Han har ganska tunga argument, det kan du ju inte förneka. Det går ju inte att bevisa Guds existens, eller hur", sa killen. Jag blev mållös. Han forsatte babbla om Darwin och vetenskap, och ville få mig att erkänna att världens främsta ateist faktiskt har rätt. Vi hann inte så långt i samtalet. Han klev av med ett snett leende. Men jag hann inte mer än pusta ut förren en annan kille som lyssnat på vårt samtal sa: Jag har också läst den där boken. Och så var samtalet igång igen. Jag försökte säga att jag inte gillar Dawkins sätt att kategorisera all religion som skit, för då gör han ju precis samma sak som många galna religiösa ledare gjort genom tiderna, det vill säga, döma ut miljontals människor för deras icke-tro. Men killen gav sig inte. Det går ju inte att bevisa Gud, eller hur, då kan han ju inte finnas.

Jag tog ett djupt andetag, och sa: Men tron på Gud kan faktiskt ge något annat, något mer, det vi inte kan se och förstå. Han log mot mig, tittade ner i golvet, lyfte sin väska och sa: Ja, men det fyller jag med fotboll.

När jag klev av vid min station, klappade det innanför bröstet. Jag kände mig uppjagad och lite orolig inombords. Vad svara man på såna här påhopp? Jag vet inte! Precis som vissa människor slänger bibeln i ansiktet på folk, slängde de här killarna ateister och naturvetenskap i mitt ansikte. Ser ni inte vad ni gör, ser ni inte att ni gör samma sak, tänkte jag.

Det är hotfullt att tro på Gud och andlighet i vissa människors ögon. Trots att den Gud jag tror på är kärlekens Gud, så är den tydligen farlig. Det som ligger utanför oss, det vi inte kan kontrollera kan vissa inte acceptera. Men Gud bor i alla, omsluter alla, vare sig man vill eller inte.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men det var väldigt kul sagt att han fyller luckan med fotboll. Det måste man ge honom.

Staffan Alberts sa...

Ja, det var kul.

Anonym sa...

Är det inte konstigt föresten att läsa en bok som bygger på en åsikt man redan har? Eller det kanske är just därför man läser den.