tisdag 10 juni 2008

Tintin & Bibeln


En vän till mig konstaterade häromdagen att jag bara läser Bibeln och Tintin. Det ligger något i det. Tintin har följt mig sedan jag fick den första boken i åttaårs åldern (har alla utom Sovjet). En uppenbarelse från första början. Men det mest märkliga är att Tintinböckerna blir bättre för varje år som går. Varje ruta är ett mästerverk. Om man vill bli en duktig fotograf ska man studera Tintin. Det är så exakt att man tappar andan. Samma sak med Bibeln. Det är en omöjlig bok att skriva, så komplex, motsägelsefull, vacker, ond och god. Inget av livets skiftningar utesluts. Den innehåller alla delar av livet och himmelriket. Jag hatar debatten om bokstavstroende, för den är dödsdömd redan från början. Bibeln beskriver precis hur svårt livet är, särskilt GT, en bok som säger mer om människan än om Gud. Och så har vi lösningen i NT. Nyckeln som dyrkar upp GT, det vill säga rötterna. Båda behövs, utan den ena kan den andra inte existera.

Nu måste jag ut och fira att Sverige vann!

Inga kommentarer: