lördag 25 oktober 2008

Min syster


Igår var jag barnvakt åt mina småsystrar. Vi åt pizza och tittade på film. Efter att ha sjungit "Bäbä vita lamm" för Elin och släckt lampan, låg jag kvar en stund bredvid henne i mörkret. Tidigare under kvällen hade hon berättat att hon inte tyckte något i skolan var roligt. Inget, inte ett ända ämne. Det enda som var roligt var när hon tittade på klasskompisen Lisa och började asgarva. Men detta beteende störde klassen och nu hade hon och Lisa varit på samtal med föräldrar lärare och allt det där.
Elin använde ordet "stressad". Hon kände sig stressad. Jag kände inte ens till det ordet när jag var 10 år gammal. Hon sa det inte med uppgivenhet eller nedstämdhet i rösten, hon sa det med ett ryck på axlarna, som om allt var som det skulle.
Men det är det inte. Allt är inte som det ska vara. Hur i hela världen kan man tro att betyg i tredje klass ska lösa problemet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lyssna:

http://www.youtube.com/watch?v=bwtu-sLOtS8

Staffan Alberts sa...

Den var väldigt fin truddelutt.

Anonym sa...

Med betyg ska de blå lösa all världens problematik. Idioti.