måndag 6 oktober 2008

Capotes tårar


Såg om filmen om Truman Capote och blev nästan lika tagen som första gången. Det är något med hans besatthet som gör mig så fascinerad. En del i mig vill gå upp så där fullständigt i något som han gjorde i arbetet med boken, "In cold blood". Jag menar helt förlora mig. Släppa greppet om mig själv och intressera mig för något utanför. Ägna det tid, massor av tid, verkligen gå djupt.
Men av någon anledningen blir det inte av. Kanske beror det på lättja, kanske för att jag inte är ämnad att göra ett sånt arbete, eller kanske finns det en risk att jag skulle sluta som Capote, det vill säga förtidig död på grund av alkoholism.

Så här skrev han i en roman som aldrig blev klar: "Det rinner fler tårar över besvarade böner än över obesvarade."
Så är det nog. Vi hatar Gud när han inte uppfyller våra önskningar, men så fort de slår in är vi likgiltiga, besvikna och redan ifärd med att be om nya. När bönen är uppfylld har vi inte längre något att skylla på. Huvudet är serverat på ett silverfat, men nu vill vi inte ta emot det.
Plötsligt längtar vi tillbaka till tiden före bönen slog in. För längtan är behagligare, det ouppfyllda ligger ännu i framtiden. En vacker guldask med locket på.

Inget i det yttre kan rädda oss. Det är den krassa verkligheten. Skitjobbigt för oss räkmackemänniskor att ta till oss.

4 kommentarer:

Anne sa...

Ofta har vi en bild av hur vi ska bli bönhörda. "Jag vill bli rik" = Pengar ska komma till mig via ett arv från en okänd släkting eller som vinst på trisslott. Istället dyker en ny arbetsmöjlighet upp där pengar kan komma till oss mendet ser vi inte och tackar nej till den möjligheten för "man vet vad man har, men inte vad man får..." Och så surar vi besviket över att aldrig bli bönhörda...

Staffan Alberts sa...

Just det, man får det man vill ha, förutom det man vill ha!

Anna* sa...

Du skriver verkligen bra! Gillar hur du sätter ord på företeelser. Allt gott till dig, Anna*

Staffan Alberts sa...

Tack så mycket!
Å allt gott till dig.