lördag 9 augusti 2008

Den tredje statsmakten



Det drar ihop sig, nu är det bara några dagar kvar tills jag slutar på tidningen. Jag är fortfarande en arbetsskygg människa, men till och med jag måste erkänna att det varit kul att arbeta i år, stundtals i alla fall. 
Så här fungerar mitt arbete: Jag får ett eller flera uppdrag på morgonen. Jag ringer till den eller de personer jag ska träffa, vi bestämmer tid, jag tar med mig kamera och block och åker dit. Vi pratar en stund. Ibland bjuds det på korv eller kaffe. De flesta är vänliga och pratsamma, tacksamma för att man ägnar dem tid, speciellt pensionärerna. Jag tar några snabba bilder, åker hem och redigerar bilder och skriver. Svårare än så är det inte. Vem som helst skulle klara av det, olika bra så klart, men det är inte svårt på något sätt. 
På kort tid sätter man sig in i svårbegripliga saker och låtsas att man har förstått vad det handlar om. Och på något konstigt sätt verkar man trovärdig, fast man vet en promille om hur allt egentligen hänger ihop. 
Inte för att vara cynisk, men det är inte sanning man håller på med. Någon sådan finns inte. Att göra anspråk på den är hädiskt. Det betyder inte att media ska bort, media fyller en viktig funktion som ventil, debattforum och händelse rapportör. Man måste bara acceptera vad media egentligen är. Konstigare än så är det inte.

Good night and Good luck!

Inga kommentarer: