lördag 15 november 2008

Bruno K Öijer om Självkänsla

Såg en intervju med poeten Bruno K Öijer från 1995. Aktuelltreportern hade svårt att få något konkret ur intervjun, tyckte hon själv, då Brunos ord mest rörde sig i det metafysiska. För mig var det solklart vad han snackade om, man kan inte bli mer precis en så här:
"Självkänsla är att ständigt omfatta sitt inre barn med ömhet och respekt. Det finns en helig kontur i tillvaron, ett sorts samtal eller brevväxling med vårt kosmiska ursprung, som ingen har rätt att avbryta, håna eller smutsa ner. Jag hoppas jag varit mycket tydlig på den punkten."

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag satt och funderade på vad jag kan göra för mig för att inte känna mig otillräcklig. Tänkte att jag går in på din blogg för att kanske få ett svar. Och det fick jag....
Håller med dig, solklart budskap av Bruno.